Elldor.Info

Agenţie de presă şi ziar online

6 ianuarie – Botezul Domnului pentru unii, Ajunul Crăciunului pentru alţii

Publicat 12:30 | 05 Jan 2012 // Spiritualitate // 1,835 vizualizări

La 6 ianuarie, Biserică Ortodoxă Română, împreună cu alte biserici-surori, sărbătoreşte Botezul Domnului Iisus Hristos în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul.

În Republica Moldova, unde cei mai mulţi dintre creştini se conduc de calendarul bisericesc de stil vechi, respectat de Biserica Ortodoxă Rusă, la 6 ianuarie este Ajunul Crăciunului.

Boboteaza, sărbătorită la 6 ianuarie (19 ianuarie, pe stil vechi), când se consideră că a avut loc botezul lui Iisus Hristos, încheie, alături de sărbătoarea Sfântului Ioan (7 (20) ianuarie), perioada celebrării Naşterii Mântuitorului.

Sărbătoarea marchează Botezul Domnului şi se mai numeşte Epifanie, adică Arătarea lui Dumnezeu şi Mântuitorului în lume.

La Botezul Mântuitorului, Dumnezeu S-a revelat lumii ca Sfânta Treime.
Tatăl a vorbit din ceruri: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!”, Fiul era în apă şi se boteza, iar Duhul Sfânt a pogorât asupra Lui în chip de porumbel.

“În Iordan botezându-Te, Tu Doamne, închinarea Treimii s-a aratat, că glasul părintelui a marturisit Ţie, Fiu iubit pre Tine numindu-Te şi Duhul, în chip de porumb, a adeverit întărirea Cuvântului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, şi lumea ai luminat, mărire Ţie.”

În ajun de Bobotează, la 5 ianuarie, în Biserica Română este zi de post aspru.
De dimineaţă, au fost săvârşite “Ceasurile împărăteşti”, slujbe care sunt oficiate doar de trei ori pe an: în Vinerea Mare, în Ajunul Crăciunului şi în Ajunul Bobotezei.

Agheasma Mare

sfantatreimebc.org

Tradiţional, la 6 ianuarie, după ce este oficiată Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia Sărbătorii Botezului Domnului, în toate bisericile şi mănăstirile româneşti se face Sfinţirea cea Mare a Apei, aşteptată de toţi credincioşii, pentru că este singura dată în an când se săvârşeşte această slujbă.

Agheasma Mare se face atât în ajunul Bobotezei, când se sfinţeşte apa cu care preoţii “botează” apoi casele creştinilor, cât şi în ziua de 6 (19 ianuarie) ianuarie, după Liturghie, când se sfinţeşte apa pe care o iau creştinii la casele lor pentru tot anul.

Credincioşii şi preoţii spun că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului.

Apa sfinţită de Bobotează se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămâne proaspătă, curată şi plăcută la gust, de parcă ar fi fost scoasă de curând din izvor – un fapt pe care creştinii îl constată an de an.

Cuvântul “agheasmă” vine din grecescul “aghios” şi înseamnă sfinţire. Prin „agheasmă” se are în vedere apa sfinţită, precum şi slujba pentru sfinţirea ei.

Biserica Ortodoxă Română îi sfătuieşte pe credincioşi să păstreze agheasma într-un vas curat şi la loc de cinste şi să guste din ea pe nemâncate şi cu multă cuviinţă în zilele de ajunare şi de post sau cu ocazia marilor sărbători, dupa ce vin de la biserică.

Se obişnuieşte ca oamenii să bea din Agheasma Mare timp de opt zile în şir, din ziua sărbătorii. După aceasta, ea se poate lua numai după spovedanie.

Sfinţirea cea mică a apei are loc în biserică la fiecare zi de 1 a lunii, iar în case – oricând cer credincioşii.

Eleonora Lisnic
Elldor.Info

1 Comentariu

  1. […] şi despre Agheasma Mare 6/19 ianuarie Adrian Ulea apa Boboteaza Botezul Domnului Republica Moldova […]

Subscribe to our RSS Feed! Follow us on Facebook! Follow us on Twitter! Visit our LinkedIn Profile!