Elldor.Info

Agenţie de presă şi ziar online

Postul Naşterii Domnului (Postul Crăciunului) 2014, cu 13 dezlegări la peşte (calendar)

Publicat 02:49 | 13 Nov 2014 // Prim-plan, Radar, Social, Spiritualitate // 3,702 vizualizări

Iisus-Hristos-Иисус-ХристосCreştinii care sărbătoresc Naşterea Domnului la 25 decembrie (pe stil nou) vor intra în Postul Crăciunului vineri, 14 noiembrie.
Postul se va încheia în seara de 24 decembrie, în Ajunul Crăciunului. După 40 de zile de post, după Liturghie, creştinii se vor aşeza la masa de sărbătoare, cu bucate de frupt.

Postul Naşterii Domnului este primul post din anul bisericesc şi ultimul din anul civil.
Naşterea Domnului este sărbătorită anual la 25 decembrie pe stil nou şi la 7 ianuarie pe stil vechi (cu 13 zile mai târziu, de ex., în Biserica Ortodoxă Rusă).
În Postul Crăciunului se dă dezlegare la peşte în zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi de unele sărbători.

În anul 2014, în Biserica Ortodoxă Română, Postul Crăciunului are 13 dezlegări la consumul de peşte. Cu o explicaţie pentru cei care consideră că sunt prea multe dezlegări la peşte, vine în „Ziarul Lumina” Arhim. Mihail Daniliuc:Calendar-ortodox-Noiembrie-2014

Arhim. Mihail Daniliuc

Arhim. Mihail Daniliuc

„Să lămurim, aşadar, ce e cu „atâta peşte“ în această perioadă. Rânduielile din Tipicul cel Mare (cap. 35, p. 44; cap. 50, p. 135), Pravila Mare ori canonul 20 al Sfântului Nichifor Mărturisitorul prevăd că în Postul Naşterii Domnului se ajunează în zilele de luni, miercuri şi vineri: consumăm fie legume, fie fructe, uscate ori fierte, dar fără untdelemn.

Marţea şi joia se pot mânca fierturi cu untdelemn, iar în fiecare sâmbătă şi duminică, până în data de 20 decembrie, se dezleagă la peşte şi vin.

Mai dezlegăm la peşte în zilele de luni, marţi şi joi numai la proslăvirea unui sfânt „cu doxologie mare“, adică atunci când la slujba Utreniei se rânduieşte cântarea polieleului, citirea Evangheliei, iar în final doxologia mare. Credincioşii vor identifica zilele cu dezlegare prin semnul †) din calendar.

Dacă sunt sărbători cu ţinere, semnele se vor scrie cu roşu, iar de vor fi zile lucrătoare, cu negru. În cazul în care respectivele sărbători ale sfinţilor cu doxologie mare ar cădea miercurea sau vinerea, nu se dezleagă la peşte, ci doar la untdelemn şi un pahar cu vin.

Tot amintitele trimiteri ne precizează că dacă va cădea sărbătoarea unui sfânt cu priveghere – adică, pe lângă Utrenia cu pomenitele particularităţi, în cartea de cult numită Minei se prevede slujba Vecerniei mari şi a Litiei (la mănăstiri, cele trei slujbe se săvârşesc la un loc:
Vecernia mare unită cu Litia şi Utrenia, simbioza liturgică rezultată numindu-se priveghere) – atunci chiar şi în acele zile se face dezlegare la peşte, îndeosebi acolo unde se serbează hramul bisericii.

De remarcat faptul că în ultimele patru zile din post ajunarea devine mai aspră, ajungând chiar ca în cea premergătoare sărbătorii Naşterii Domnului să se ţină post aspru.

Sigur, credincioşii, în mare parte, nu au cum să cunoască prevederile tipiconale, însă o modalitate lesnicioasă de a afla dezlegările o constituie urmărirea calendarului. Prin decizia luată de Sfânta noastră Biserică, datele în care se consumă peşte s-au marcat cu un semn grafic distinct: un peşte, ori chiar adnotată fiind în dreptul respectivei zile: „dezlegare la peşte“.

Vasăzică, apariţia mai multor dezlegări la peşte nu este o invenţie sau un pogorământ făcute pentru a uşura postirea în contemporaneitate, cum greşit au afirmat unii. Practic, s-a revenit la rânduiala prevăzută de vechile legiuiri liturgice statornicite de Sfinţii Părinţi.

(…) Spre exemplu, Tipicul grecesc permite consumul de peşte în toate zilele, în afară de miercuri şi vineri, până la data de 17 decembrie, adică în aproximativ 24 de zile. Între 18 şi 24 decembrie inclusiv, se dezleagă la untdelemn şi vin.

La fel, în unele tipice din Biserica slavă se îngăduie peştele aproape în toate zilele Postului Crăciunului, hotărâre datorată, probabil, condiţiilor climatice extreme din anumite părţi ale Rusiei pravoslavnice. Având în vedere toate acestea, Biserica Ortodoxă Română rămâne, cred, cea mai echilibrată, păstrând fidel aşezările dumnezeieştilor Părinţi.”

Calendar-ortodox-Biserica-Romana-Decembrie_2014

 

Elldor.Info

Elldor_Info-Avansam

Lasă un comentariu

Trebuie să fii Logat pentru a comenta.

Subscribe to our RSS Feed! Follow us on Facebook! Follow us on Twitter! Visit our LinkedIn Profile!