Elldor.Info

Agenţie de presă şi ziar online

19 ianuarie – Boboteaza pe stil vechi. Cum folosim Agheasma Mare

Publicat 00:25 | 18 ian. 2014 // Radar, Social, Spiritualitate // 2.224 vizualizări
mitropolia.md

mitropolia.md

Eleonora Lisnic

Botezul Domnului (Boboteaza) este sărbătorit la 6 ianuarie pe stil nou şi la 19 ianuarie pe stil vechi.
Sărbătoarea marchează Botezul Domnului Iisus Hristos, la vârsta de 30 de ani, în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul şi se mai numeşte Epifanie, adică Arătarea lui Dumnezeu şi Mântuitorului în lume.
Este momentul în care Dumnezeu S-a revelat lumii ca Sfânta TreimeTatăl a vorbit din Ceruri: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!”, Fiul era în apă şi se boteza, iar Duhul Sfânt a pogorât asupra Lui în chip de porumbel.

În ajunul şi în ziua Botezului Domnului, după Sfânta Liturghie, în Biserica Ortodoxă se oficiază slujba Aghesmei Mari.
Sfinţirea cea Mare a apei se săvârşeşte sub cerul liber, în afara bisericii, pentru că Mântuitorul Iisus Hristos S-a botezat nu într-un spaţiu închis, ci în râul Iordan.
Se obişnuieşte ca oamenii să bea din Agheasma Mare timp de opt zile în şir.
După aceasta, Agheasma Mare se poate bea numai cu dezlegare de la preotul-duhovnic.

Potrivit unui articol publicat de CrestinOrtodox.ro, “fiecare creştin sau fiecare casă trebuie să ia din Agheasma de la Bobotează şi să o păstreze într-un vas curat şi la loc de cinste.
Se gustă dintr-însa pe nemâncate şi cu multă cuviinţă în zilele de ajunare şi de post sau în zilele de sărbători mari, după ce venim de la biserică, mai ales când nu ne împărtăşim.
Se obişnuieste ca credincioşii să bea din Agheasma Mare timp de 8 (opt) zile în şir. (…)
După aceea, ea se poate lua numai după Spovedanie. Îndeosebi cei opriţi de la Împărtăşire se pot mângâia luând agheasma şi apoi anafora.
Când ne împărtăşim, Agheasma Mare se ia după Împărtăşire, fiind mai mică decât Sfânta Împărtăşanie, iar când luăm numai anafora, Agheasma se ia înainte de aceasta, fiind mai mare ca anafora.

Putem stropi cu Agheasma Mare casa, curtea şi grădina, vitele şi chiar ogoarele şi livezile noastre, pentru a le feri de rele. În caz de boală, putem, de asemenea, să gustăm din ea cu credinţă. Căci apa aceasta, având într-însa darul şi puterea dumnezeiască a Sfântului Duh, a făcut adesea multe minuni, însănătoşind bolnavi, tămăduind răni, apărând de rele, de necazuri şi de primejdii”.

Agheasma Mare se foloseşte la Sfinţirea bisericii şi a antimiselor, a Sfântului Mir ş.a. Cu Agheasma Mare se stropesc persoanele şi lucrurile care trebuie exorcizate, curăţite sau sfinţite. Se întrebuinţează, de pildă: la botezul copiilor, la rugăciunea pentru durerea de cap, la rânduiala de curăţire a fântânii spurcate, la binecuvântarea începerii semănăturilor, pentru viile şi grădinile bântuite de lăcuste şi gândaci, la sfinţirea crucii şi a troiţei, a clopotului, a vaselor şi veşmintelor bisericeşti ş.a.

Apa sfinţită de Bobotează se păstrează nestricată vreme îndelungată – un fapt pe care creştinii îl constată an de an.
Cuvântul “agheasmă” vine din grecescul “aghios” şi înseamnă sfinţire. Prin „agheasmă” se are în vedere apa sfinţită, precum şi slujba pentru sfinţirea ei.
Sfinţirea cea mică a apei (agheasma mică) are loc în biserică la fiecare zi de 1 a lunii, iar în case – oricând cer credincioşii.

Boboteaza (6/19 ianuarie) încheie, alături de sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul (7/20 ianuarie), perioada celebrării Naşterii Mântuitorului.

Elldor.Info

 

Comentarea e interzisă

Subscribe to our RSS Feed! Follow us on Facebook! Follow us on Twitter! Visit our LinkedIn Profile!