Elldor.Info

Agenţie de presă şi ziar online

Din momentul în care începe Liturghia, fiecare trebuie să stea la locul lui liniștit

Publicat 20:42 | 12 mart. 2018 // Radar, Spiritualitate // 758 vizualizări

Părintele Ilie Cleopa

(…) Să știți că după ce dă preotul binecuvântare de Sfânta Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică sau să mai ducă daruri la altar, că este mare păcat.

Când auzi că zice preotul: „Binecuvantată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”, este gata!
De atunci fiecare stă la locul lui liniștit, nu se mai duce să se închine. Chiar de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumânare și cu prescură, le dai la urmă.

Părintele Cleopa

Că din timpul acela preotul intră în Sfânta Liturghie și nu mai are timp să ia darul. Că dacă te duci și el se oprește de la Liturghie, îi rămân o mulțime de rugăciuni și are păcat.
Deci, darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de Liturghie.

De atunci înainte nu mai este voie nici să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie.

(…) Creștinii trebuie să stea în genunchi când se sfințesc preacuratele daruri, când se cântă: „Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm… !”

Alții stau în genunchi și la Evanghelie. Nu-i o greșeala.
La Axionul Maicii Domnului și la Tatăl nostru, atunci se stă.

Și după ce se cântă Tatăl nostru se face sărutarea păcii. Așa se făcea înainte. Acum în unele biserici s-a uitat.

Cei ce au dezlegare și vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să-și ceara iertare de la toți, de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri.
Dacă sunt bărbați, se duc la cei mai bătrâni oameni din frunte. Și de la care au avut vreo supărare, Doamne ferește, să ceară iertare: „Iartă-mă, frate! Iartă-mă, cumetre sau vecine!”.

La fel și femeile să se ducă la cele mai bătrâne și să ia iertare, să le sărute mâna, iar acelea să le sărute pe frunte. Această rânduială se face înainte de a merge la Sfânta Împărtășanie.

Și apoi iei o lumânărică aprinsă și la iconostas o dai în mâna paraclisierului; nu mergi cu ea înaintea preotului, în fața Sfântului Potir.

Pentru că în fața Sfântului Potir, când mergeți, nu aveți voie să fiți cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceți Sfânta Cruce, că-i mare primejdie.
Mulți, făcând cruce, s-a întâmplat că au lovit Sfântul Potir, pe preot, și au vărsat Sfintele. S-a întâmplat în multe biserici.

Eu am pățit-o. A venit unul de la Sasca Mare la împărtășanie; eram stareț la Mănăstirea Slatina, și m-a lovit peste Sfântul Potir și, dacă nu-l țineam, îl zvârlea în mijlocul bisericii.
Aveam Sfintele în el. Și tot mi-a vărsat cele nouă cete îngerești. Trei au căzut din acelea. Am avut de făcut canon și rânduială.

Un băietan, când și-a făcut cruce, a dat peste Sfântul Potir. Și dacă nu-l țineam strâns mi-l vărsa tot și nu mai puteam să fiu preot din cauza asta. A încremenit și el. Și doar le-am spus, că erau sute de oameni cu lumânări aprinse: „Nu mai faceți cruce când ajungeți în fața Sfântului Potir, și lumânările lăsați-le colo la iconostas!”.

Când mergi în fața Sfântului Potir, pui mâinile cruciș pe piept. Și atunci preotul ia cu lingurița Preasfintele și Preacuratele Taine și ți le dă să le mănânci.

(…) După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la ușa diaconească, ca acolo să-ți dea anafora și un păhăruț de vin. Apoi treceți la strană sau în pridvor, să vă citiți molitfele sau rugăciunea de mulțumire după Sfânta Împărtășanie.

Trebuie să știți că nimeni nu are voie să se împărtășească daca nu și-a citit rugăciunile de împărtășire (molitfele). Apoi, cele de mulțumire.

Cel ce s-a împărtășit nu mai are voie să sărute mâna preotului. Până nu stai la masă nu mai ai voie să săruți nici sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă poți să săruți mâna și sfintele icoane.

După împărtășanie n-ai voie să scuipi trei zile și trei nopți. Așa-i după rânduiala canonică. Dar măcar până a doua zi, măcar 24 de ore să țineți minte. Dar trei zile arată cartea. Așa este după Sfânta Împărtășanie.

Cei căsătoriți, care vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăția în familie, măcar trei zile, iar după ce s-au împărtășit să țină măcar două zile. Iar în posturi, trebuie să trăiască toate zilele în curăție.

(…) Cel ce a venit la biserică dintr-o familie se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anaforă pentru toți cei de acasă.

Cei de acasă n-au voie, Doamne ferește, în Duminici și sărbători, să mănânce ceva până nu vine cel de la sfânta biserică, să le aducă sfânta anaforă, să se împărtășească cu sfânta anaforă în locul Preacuratelor Taine. Că sfânta anaforă pe grecește se cheama antidoron, adica contra chip, ține locul Preacuratelor Taine pentru cei ce nu pot să se împărtășească.

Duminica și în sărbători, în timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie să faci mâncare, că este mare păcat. Fă mâncarea de sâmbătă seara și pune-o undeva la rece, că aveți acum frigidere, și o încălzești când veniți de la biserică.

În caz de mare nevoie, după ce ieși de la Sfânta Liturghie, ai voie să faci mâncare. Dar în timpul Sfintei Liturghii, când preotul leagă cerul cu pământul și scoate părticele pentru milioane de suflete, tu să nu te apuci atunci să faci mâncare, că-i mare păcat!

Așa a fost la strămoșii noștri. Întrebați bătrânii. Că așa țineau înainte! Nu se făcea mâncare Duminica. Este mare păcat.
Nu-i voie să faci focul și să faci mâncare când preotul face dumnezeiasca Liturghie pentru atâtea milioane de creștini, unde mijlocește iertarea atâtor suflete, și pentru cei din iad, și pentru cei din ceruri, și pentru cei de pe pământ.

(…) Cel ce a fost la sfânta biserică, când a zis preotul: „Cu pace să ieșim! Întru numele Domnului” și a făcut otpustul, adică sfârșitul Liturghiei, face trei închinăciuni în mijlocul bisericii și merge acasă.

De la biserică să nu se oprească până la ușa lui. Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la crâșmă sau la joc, că atunci e vai de el. A început cu Dumnezeu și termină cu diavolul.

Că așa face vrăjmașul: „Da oare să ma duc pe la cutare cumătru; dar, să mă duc până la cutare; dar, să merg oleacă la crâșmă”.

Bucuria diavolului că te-a scos din raiul lui Dumnezeu și te duce în iad, căci crâșma este gura iadului. Așa o numesc toți Sfinții Părinți.

Dracul, când ai intrat în crâșmă, îți bate trei cuie. Primul cui, când ai pus piciorul pe pragul crâșmii; al doilea, când ai stat pe scaun la masă, în crâșmă; și al treilea, când ai luat primul pahar. Pe urmă ești al lui; te ține el acolo, nu scapi degrabă. Ți-a bătut trei cuie.

Deci, de la ușa bisericii du-te direct acasă!

Din cartea ”Ne vorbește Părintele Cleopa”, volumul 7, capitolul ”Cele 14 reguli pentru mergerea la biserică”, Editura Episcopiei Romanului, 1998

Citește și Comportamentul în biserică: bărbații stau în partea dreaptă, iar femeile în partea stângă

Părintele Cleopa: Sfânta Liturghie este cea mai puternică și mai folositoare slujbă

 

 

Comentarea e interzisă

Subscribe to our RSS Feed! Follow us on Facebook! Follow us on Twitter! Visit our LinkedIn Profile!